FRØY: Vi har hatt en kjempefin kundeopplevelse med ombygging av MS Folla

Frøy ASA valgte isolert tørrdokk hos MOEN Verft for ombygging av MS Folla til kombinert fôr- og frysebåt. Forutsigbar gjennomføring og konkurransedyktig pris var hovedargumentene.

Den 24. april seilte en svart- og hvitmalt MS Folla rolig inn i den 100×25 meter store tørrdokka i Ottersøy i Nærøysundet. Frøy ASA, verdens største tilbyder av akvaservicetjenester, hadde valgt MOEN Verft for ombyggingen av kjøl- og frysefartøyet til en kombinert fôr- og frysebåt.

– Vi gikk ut med en anbudsrunde til flere verft. MOEN viste seg veldig konkurransedyktig både på pris og på gjennomføringstid, sier driftsleder Morten Øyahals i Frøy.

 

Sikre deg klimasmart vedlikehold og ombygging i dag.

 

Tar grep for miljøet

I løpet av noen få uker på tidligsommeren, fikk MS Folla installert et losseanlegg fra FM Bulk Handling. Samtidig ble det montert DP-system, en ekstra thruster og en større akselgenerator for å produsere strøm til de nye systemene.

–  I tillegg har vi installert et renseanlegg som reduserer NOX-utslippene, samtidig som vi tester ut Internationals silikonbaserte bunnstoff Intersleek levert av Westing som skal være mer miljøvennlig og bidra til at vi reduserer dieselforbruket ytterligere, forklarer Øyahals.

Energismart inneklima

MOENs klimasmarte tørrdokk har en friseilingshøyde på 32 meter og inntil 8 meters dypde. Sjøen rett utenfor dokka produserer vannbåren varme i 2.000 kvadratmeter golvareal, og gjør det mulig å holde jevn og god temperatur inne – hele året gjennom. Et godt dimensjonert ventilasjons- og avfuktingssystem bidrar til optimale forhold for både sveising og overflatebehandling.

 

– Vi har dyktige prosjektledere, flinke operatører og arbeidsledere som følger opp arbeidet. Kommer du til et så flott anlegg som dette, forventer du også at resten er bra, sier Paul Ingvar Dekkerhus, administrerende direktør i MOEN Verft.

God dialog mellom reder og verft

Den klimasmarte tørrdokka ligger sentralt plassert for kysttrafikken, midt i hovedleia og rett overfor kystbyen Rørvik.

– Når kunden kommer til oss er det raskt fra kai, inn i dokka og igjen med portene. Vi slipper å tenke på vær og vind. Vi prøver å ha et så tett samarbeid som mulig med kunden, fra vi får forespørselen og til båten går, sier operasjonsleder Arild Nubdal.

Det kan driftsleder Morten Øyahals i Frøy underskrive på, etter å ha fått den oppgraderte MS Folla i fart igjen tidsnok til den mest hektiske fôrsesongen i havbruksnæringa.

– Det er veldig god dialog med prosjektledere og ledelsen generelt, det er det. Vi har hatt en kjempefin opplevelse som kunde hos MOEN, sier Øyahals.