Kvarøy først i banebrytende miljøprogram

Kvarøy Fiskeoppdrett har nyinstallert en batterihybrid drivlinje i katamaranen HEIMDALL, som kan redusere dieselforbruket og CO2-utslippet med 80 prosent. Samtidig beholder HEIMDALL all kraften som fantes i båten fra før. Foto: LYKT foto og film/Geir Vidar Nubdal

Kvarøy Fiskeoppdretts katamaran er første båt i MOEN Verfts refit-program. Med en parallell hybridlinje beholder båten all kraft, samtidig som dieselforbruket kan reduseres med opptil 80 prosent. Refit-løsningen tjenes inn på få år.

 MOEN Verfts banebrytende Refit-program gjør det helt eller delvis mulig å erstatte diesel med lavutslippsløsninger i eksisterende fartøyer. Kvarøy Fiskeoppdrett på Helgeland er først ute med miljøombygging av en servicekatamaran som beholder sin opprinnelig Nogva-drivlinje fra 2017.

Reduserer utslipp, bevarer kraftressursene

Batterihybride drivlinjer kan redusere dieselforbruket og CO2-utslippet med opptil 80 prosent. Med den parallelle hybridlinjen vi skal installere i samarbeid med Hymatech, vil Kvarøy også bevare all kraften som finnes i båten allerede.

Rolf Ståle Korsnes (til høyre) og Kurt André Haugen fra Kvarøy klar for å seile miljøombygde HEIMDALL fra MOEN Kolvereid til Helgeland.

Etter ombyggingen kan 13,5-metringen Heimdall både manuelt og automatisk kjøres sømløst mellom diesel, hybrid eller helelektrisk. Batteripakken er på 110 kilowattimer, og hybridløsningen dekker både framdrift, kran og annen dekksutrustning.

–  Vi i Kvarøy Fiskeoppdrett har som mål å være så grønn som mulig, og alt som bidrar til at vi bruker mindre diesel er en fordel. Båtene vi bruker står gjerne seks til sju timer på tomgang, og da er dieselbruk lite effektivt. Nå vil vi bruke dieselmotorene bare ved transportetapper, sier Håvard Olsen i Kvarøy Fiskeoppdrett.

Forbedrer arbeidsmiljøet

Det familieeide oppdrettsselskapet på Helgeland sin forretningsidé er å produsere laks med svært høy kvalitet, uten at det går ut over miljø eller fiskevelferd.

– Vi ser store fordeler for arbeidsmiljøet. Vi har allerede én hybridbåt og tilbakemeldingene fra de ansatte er svært gode. De slipper både unødvendig støy og eksos. For oss var det en nobrainer å bygge om båten, og MOEN hadde en løsning vi likte godt. De har en profil der de nyttiggjør alt som allerede er på båten. Det er bærekraftig, samtidig som at hvis du har en horisont på tre til fem år, så vil du ha tjent inn ombyggingen. At vi sparer penger på sikt kan ikke undervurderes, forteller Olsen.

Arild Nubdal
Arild Nubdal.

Vite mer om refit? Ta kontakt i dag!

Arild Nubdal

arild.nubdal@moen.no

(+47) 901 62 948

På ombyggingen av Heimdall har MOEN med seg Hymatech og Elcom som leverandører av henholdsvis hybridsystem og elektrisk. Ombyggingen skal skje på Kolvereid.

Refit på flere nivåer

Siden MOEN i høst lanserte Refit-programmet, har verftet jobbet aktivt opp mot leverandører for å utvikle refit som hyllevareløsninger for havbruks- og fiskeriflåten.

– Vi utvikler nå refit på flere nivåer, fra å fjerne fossile drivlinjer helt, til parallellinstallasjoner som Kvarøy har valgt, sier administrerende direktør i MOEN Verft, Paul Ingvar Dekkerhus, som også leder industrikonsernet som nå utvikler verdens første hydrogendrevne havbruksfartøy.

MOEN har de siste årene utviklet en tydelig miljøprofil. For å gjøre det enklere for oppdrettere å bruke refit-programmet, tilbyr konsernet lavutslipps erstatningsfartøyer mens båten bygges om.