MOEN Verft vant ombygging av MS Folla

I konkurranse med fire andre verft, vant MOEN Verft AS kontrakten på ombygging og miljøoppgradering av Frøy ASAs multipurpose fraktefartøy MS Folla.

I april skal MS Folla, her ved kai i Kristiansand, oppgraderes med et moderne fôrlosseanlegg og en grønn pakke som reduserer fartøyets miljømessige fotavtrykk. Fartøyet er et av fire fra rederiet Frøy ASA som har booket plass i MOENs klimadokk i Nærøysund. Foto: GlobalShipPhoto

 

Den 25. april i år, seiler MS Folla inn i MOEN Verfts isolerte tørrdokk i Ottersøy i Nærøysundet. I løpet av de neste seks ukene skal fraktefartøyet gjennomgå en betydelig modernisering og utrustes med blant annet fôrutlegger i akterkant av styrehus på styrbord side og spretting av fôrsekker både på mellomdekk og shelterdekk. MOEN Verft vant kontrakten i sterk konkurranse med fire andre verft.

– MOEN leverte et meget konkurransedyktig tilbud, både på pris og gjennomføringstid, sier Morten Øyahals, driftskoordinator i Frøy, som nå gleder seg til å sette det oppgraderte fartøyet i drift til sommeren.

Grønnere fôr- og fraktbåt

Frøy Shipping overtok MS Folla i 2021. Det 80 meter lange reeferfartøyet (kjøle- og fryseskip) bygges nå om til en langt mer miljøvennlig og fleksibel fôrbåt. Med et moderne fôrlosseanlegg om bord, får samme fleksibilitet som selskapets ettertraktede multipurpose-fartøy Rotsund. MS Folla får i tillegg til ny akselgenerator på 2000 kW også en ekstra thruster på 700 kW midtskips, dynamisk posisjonering (DP) og elevator som går fra tanktop og helt opp til toppen av rorhus.

– Og like viktig, vi gir MS Folla en betydelig miljøoppgradering som reduserer fartøyets klimagassutslipp betydelig, sier Øyahals.

– For MOEN Verft er det viktig å få bekreftet at vi er konkurransedyktige på pris, tid og kvalitet gjennom å vinne kontrakter også med store, profesjonelle rederier som Frøy ASA. Vi er glade for at Frøy ser verdien av at vår satsing på bærekraft bidrar til å redusere fotavtrykket i havbruksnæringen, sier administrerende direktør Paul Ingvar Dekkerhus i MOEN Verft.

Klimadokka gir forutsigbarhet

MOEN Verft opplever økt interesse for den nye, klimasmarte tørrdokka som både hever kvaliteten og gjør planlagte vedlikeholdsoppgaver mer forutsigbart store deler av året. Jan Åge Volden har det tekniske ansvaret for Frøy ASAs flåte på 15 brønnbåter og tre fraktebåter. Denne våren skal fire av fartøyene inn i tørrdokka.

– Spesielt i brønnbåtnæringen er tidsvinduet for vedlikehold blitt kortere og kortere, og alle ønsker nå å få gjort arbeidet i perioden januar til april. Overbygd dokk med kontroll på temperatur og luftfuktighet gir oss forutsigbarhet på årlige verkstedopphold – ikke minst for maling og utvendige sveisearbeider, sier Volden.

Nå i januar har han brønnbåten Novatrans i dokk i seks uker til vedlikehold, ombygging og oppmaling av lasterom. Deretter skal også brønnbåtene Viknatrans og Havtrans inn for vedlikehold og mindre ombygginger, før ombyggingen av konsernets multipurpose-fartøy MS Folla starter i slutten av april.