Nå får fossilfartøyer grønnere og lenger liv
Miljøverftet MOEN lanserer et eget refit-program for å gi dagens dieseldrevne havbruks- og fiskefartøyer lenger levetid med lavere utslipp.
I snart 100 år har verftskonsernet MOEN på Namdalskysten vedlikeholdt og bygget om fartøyer. De siste årene har verftet utviklet en klar og tydelig miljøprofil og leder nå industrikonsortiet som utvikler verdens første hydrogendrevne havbruksfartøy, samtidig som konsernet er landets største utleier av hybride lavutslippsfartøyer.
Kutter 50-80% av dieselkostnad
Nå lanserer verftet et eget refit-program for dagens dieseldrevne havbruks- og fiskeflåter. Refit erstatter fossildrevne fremdriftssystemer og generatorer ombord i fartøyet helt eller delvis med lavutslippsløsninger. I tillegg til en klimagevinst, gir refit-programmet betydelig økonomisk gevinst for båteieren, forklarer administrerende direktør Paul Ingvar Dekkerhus i MOEN Verft.
– Full refit med batterihybrid fremdriftsløsning reduserer dieselforbruket med 50-80% og CO2-utslippet tilsvarende. Det vil gi stadig bedre virkning på driftsregnskapet ditt, når staten fram mot 2030 firedobler CO2-avgiften, vil effekten på driftsregnskapet ditt bare bli bedre og bedre, sier Dekkerhus.
Faser inn ny teknolog
Refit-programmet er foreløpig utviklet for havbruks- og fiskeflåten, og kan kombineres med MOENs store flåte av lavutslipps utleiefartøyer. Konsernet samarbeider med flere leverandører av lavutslippsteknologier og leder selv konsortiet som nå utvikler nullutslippsteknologi basert på hydrogen.
– Vi vil ta i bruk ny og forbedret teknologi etter hvert som den utvikles, testes og dokumenteres som driftssikker og trygg. Vår ambisjon er å tilby refit-løsninger med den til enhver tid beste og reneste teknologien som finnes på markedet, sier Dekkerhus.